همشهری آنلاین_ زهرا بلندی: از سوی دیگر تصادفهای جرحی، فوتی و خسارتی فروردین امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش ۸۳درصدی را نشان میدهد. کاهش تصادفها و حتی به صفر رسیدن آن همیشه از اهداف همیشگی پلیس راهور است که رسیدن به آن بدون مشارکت شهروندان امکانپذیر نیست. برای بررسی اقدامات پلیس راهور در این حوزه و عوامل مؤثر در کاهش تصادفها با سرهنگ «فضلاللهحسیننیا» رئیس اداره راهنمایی و رانندگی منطقه۱۹ گفتوگو کردهایم که در ادامه میخوانید.
مهمترین عامل کاهش میزان تصادفهای منطقه۱۹ در سال گذشته و ابتدای سالجاری را چه میدانید؟
شناسایی نقاط حادثهخیز منطقه و عوامل مؤثر در بروز تصادفها یکی از اقدامات مهم پلیس راهور در سال گذشته بود که برای رسیدن به آن طرحهایی همچون نصب ۲ دستگاه دوربین چرخشی در نقاط حادثهخیز (مسیر شمال به جنوب و جنوب به شمال بزرگراه شهید تندگویان، بزرگراه علامه عسگری، شهید هاشمی، شقایق و...) و تقویت گشتهای سواره در معابر بزرگراهی برای کنترل رفتار رانندگان انجام شد که در کاهش آمار تصادفها تأثیر بسزایی داشت. البته با همکاری مدیریت شهری و معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری منطقه۱۹ اقدامات ایمنی از جمله آسفالت و رفع اختلاف سطح معابر، ترمیم خطکشیها، نصب یک دستگاه دوربین در بزرگراه شقایق هم انجام شد که در کاهش تصادفها تأثیرگذار بود.
گروهی کاهش ترافیک و تصادفها را به ویروس کرونا ربط میدهند. آیا دلیل کاهش تصادفهای منطقه متأثر از این موضوع است؟
شیوع ویروس کرونا و کاهش تردد شهروندان در شهر، در کاهش بار ترافیکی اواخر سال گذشته و فروردین امسال تأثیرگذار بوده است، اما نمیتوان مدعی شد که کاهش بار ترافیک، کاهش تصادفها را هم به همراه دارد. ممکن است با خلوت شدن معابر تعداد تصادفهای خسارتی تا حدودی کم شود، اما شدت تصادفهایی که در معابر خلوت اتفاق میافتد، به دلیل افزایش سرعت خودروها بیشتر شده و متأسفانه منجر به جرح و گاهی فوت میشود.
تصادفهای جرحی و خسارتی فروردین امسال نسبت به فروردین سال گذشته چنددرصد کاهش یافته است؟
تصادفهای جرحی و خسارتی فروردین امسال نسبت به فروردین سال گذشته بهترتیب ۴۵ و ۳۱ درصد کاهش یافته است. همچنین تصادفهای جرحی، خسارتی و فوتی فروردین امسال کاهش ۸۳ درصدی داشته است.
کدام محدوده از منطقه بیشترین تصادفها را به خود اختصــاص داده است؟
بزرگراه شهید تندگویان با داشتن عواملی همچون ورودی و خروجیهای زیاد، قرارگیری در محدوده مسکونی و تردد عابران در این محدوده، تجمع و بیتوته معتادان متجاهر و کارتنخوابها در حاشیه و نوار میانی بزرگراه، همواره بیشترین تعداد تصادفهای خسارتی، جرحی و فوتی منطقه را به خود اختصاص داده است.
برای کاهش تصادفهای این بزرگراه، در سالجاری چه برنامههایی در دست اجرا دارید؟
در تلاش هستیم بهعنوان یکی از برنامههای سال جدید با همکاری معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری منطقه۱۹ موضوع کاهش تصادفها را در شورای عالی ترافیک شهرداری تهران مطرح کنیم و درصورت تأیید، این معبر از حالت بزرگراهی خارج و به خیابان شریانی اصلی تبدیل کنیم. با این اقدام سرعت مجاز از ۸۰کیلومتر در ساعت به ۶۰کیلومتر تغییر میکند و از سایر تجهیزات کاهش سرعت مثل خطوط ویبریشن، کاهنده سرعت و... نیز برای کاهش تخلفها و تصادفها استفاده میشود.
بهطور کلی مهمترین دلیل وقوع تصادفهای منطقه طی یک سال اخیر چه مواردی بوده است؟
بهترتیب عواملی همچون عدم توجه به جلو، رعایت نکردن حق تقدم و استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی، مهمترین عوامل وقوع تصادفهای منطقه هستند.
نظر شما